Invoertaksen Chinese EV’s: het definitieve rapport
31/10/2024 - Gepubliceerd door : FiduPress < Terug
De discussie rond importheffingen voor in China geproduceerde elektrische wagens is al enkele maanden een hot topic in de autowereld. Die werden vorige maand door de Europese Commissie bevestigd, vraag was enkel nog hoe zwaar de pil zou zijn voor elke autogroep.
Op basis van een onderzoek dat in het voorjaar werd geopend, heeft de Commissie geconcludeerd dat de waardeketen voor elektrische voertuigen in China oneerlijke subsidies ontving, waardoor producenten van elektrische voertuigen in de EU economische schade lijden. In het onderzoek is ook nagegaan wat de waarschijnlijke gevolgen van deze maatregelen zijn voor importeurs, gebruikers en consumenten van elektrische auto’s in de EU. Het gevolg van dit onderzoek: extra importheffingen bovenop de taks van 10% die reeds wordt gevraagd. Ook voor Europese constructeurs die hun wagens in China bouwen…
De tarieven die de Commissie nu definitief in tekst heeft gegoten, hangen af van de mate waarin staatssteun ontvangen werd én van hoe goed de verschillende autogroepen meewerkten aan het onderzoek. En dat deed Tesla het best, zo blijkt. Bovenop de 10% standaardtaks moeten in China gebouwde Tesla’s slechts 7,8% extra belasting betalen. Aan de andere kant van het spectrum vinden we SAIC, de groep boven onder meer MG, op wiens wagens het maximum van 35,3% extra belasting wordt geheven. Geely (onder andere Volvo, Polestar, Lynk&Co, Lotus en smart) strandt op 18,8%, BYD op 17%. Daarmee belanden die groepen dicht bij de voorlopige tarieven die afgelopen zomer reeds de ronde deden.
En wat met al de andere in China gebouwde EV’s? Zowel voor de andere Chinese constructeurs die in eigen land produceren als voor de modellen van buitenlandse constructeurs die in het land gebouwd worden (onder meer de Cupra Tavascan, Dacia Spring, MINI Cooper E, …) liggen 2 scenario’s klaar:
- Constructeurs die meewerkten aan het onderzoek: 20,7%
- Constructeurs die niet meewerkten: 35,3%
Terug![]()