Maandag tot donderdag van 9.00 tot 17.30 uur - Vrijdag op afspraak

Welke strategie gebruik je om je elektrische vloot te optimaliseren?

27/02/2025 - Gepubliceerd door : FiduPress < Terug Welke strategie gebruik je om je elektrische vloot te optimaliseren?

Elektrische auto’s zijn niet eeuwig voor 100% fiscaal aftrekbaar. De geleidelijke vermindering ervan zal onvermijdelijk een impact hebben op de TCO van uw wagenpark. Wij hebben alvast een strategie uitgedokterd (niet de enige, ongetwijfeld) om je wagenparkbeheer te optimaliseren.

Een paar algemene punten

  • De aftrekbaarheid van elektrische auto’s begint te dalen vanaf 2027. Met andere woorden, voor auto’s besteld in 2027.
  • De fiscale aftrekbaarheid blijft ongewijzigd voor de duur van het leasecontract of (als er geen sprake is van leasing) zolang de auto deel uitmaakt van het wagenpark.
  • Als gevolg hiervan blijft elke elektrische auto die tot 31 december 2026 wordt besteld 100% fiscaal aftrekbaar voor de duur van het contract of totdat hij wordt doorverkocht (als hij niet wordt geleased).

Impact op TCO

Tijdens een presentatie op het Autosalon projecteerde KBC Autolease de impact in termen van TCO2 en TCO3 op de degressieve aftrekbaarheid van elektrische wagens op termijn (zie tabel).

Als de aftrekbaarheid wordt teruggebracht tot 67,5% in 2031, verwacht de leasemaatschappij een stijging van 8,1% in TCO2 en 10,8% in TCO3 ten opzichte van de huidige situatie.

TCO-impact van de degressieve aftrekbaarheid van elektrische auto’s

Belastingaftrek afhankelijk van jaar van bestellingVoor 2027In 2027In 2028In 2029In 2030In 2031 en laterImpact TCO2Impact TCO3
Voor 2027100%100%100%100%100%100%
In 2027 95%95%95%95%95%+1,3%+ 1,7%
In 2028  90%90%90%90%+2,5%+ 3,3%
In 2029   82,5%82,5%82,5%+4,4%+5,8%
In 2030    75%75%+ 6,3%+8,3%
In 2031     67,5%+8,1%+10,8%

Bron: KBC Autolease – janvier 2025

Later bestellen?

Autofabrikanten en dealers zullen dit niet graag lezen, maar leasemaatschappijen destilleren dit advies ongetwijfeld om hun elektrische wagenpark te optimaliseren:

  • Verleng contracten die in 2025 aflopen tot eind 2026 en bestel de volgende nieuwe elektrische auto’s vóór eind 2026.
  • Overweeg contracten op langere termijn.
  • Plaats je bestelling altijd voor het einde van het jaar en houd rekening met een mogelijke levertijd van enkele maanden (tot zes maanden).

Problemen op de tweedehandsmarkt

Waarom zouden ze zo’n advies geven? Afgezien van het feit dat ze in de eerste plaats de belangen van hun klanten zouden behartigen, worden leasemaatschappijen geconfronteerd met een groot probleem: de tweedehandsmarkt (d.w.z. de particuliere markt) staat helemaal niet open voor elektrische auto’s. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de prijs, zelfs als tweedehands, maar ook met bepaalde clichés die een harde huid hebben. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de prijs, zelfs tweedehands, maar ook met bepaalde clichés die een harde huid hebben. Als autoverhuurbedrijven elektrische auto’s niet kunnen verkopen aan het einde van hun contract, zijn ze gewoon kapitaal dat op een parkeerplaats staat en in de loop van de tijd wordt afgeschreven. Deze ervaring heeft uiteraard een impact op de restwaarden, die naar beneden worden bijgesteld. Vandaar het risico op hogere huurprijzen. Kortom: een (zeer) vicieuze cirkel! Het is een probleem dat onlangs ook op Europees niveau werd aangekaart door Leaseurope.

Luister (of luister nog eens) naar de podcast van Johan Portier, voorzitter van Renta, de federatie van autoverhuurbedrijven in België, over de markt van tweedehands elektrische auto’s. Hij legt duidelijk uit wat er allemaal komt kijken bij dit onderwerp. Hij legt duidelijk de ins en outs van deze kwestie uit.

Terug