Maandag tot donderdag van 9.00 tot 17.30 uur - Vrijdag op afspraak

Einde van de elektrische auto bonus in Vlaanderen: welke gevolgen voor de automarkt?

14/11/2024 - Gepubliceerd door : FiduPress < Terug Einde van de elektrische auto bonus in Vlaanderen: welke gevolgen voor de automarkt?

Afgelopen woensdag heeft het Vlaams Parlement een voorstel van decreet aangenomen, ingediend door de meerderheid, om de premie voor de aankoop van een elektrische auto af te schaffen vanaf 23 november. Deze beslissing zou belangrijke gevolgen kunnen hebben voor de prijzen en het koopgedrag, aangezien deze premie werd ingesteld om de adoptie van minder vervuilende voertuigen te stimuleren. Om in aanmerking te komen, moesten elektrische auto’s aan bepaalde voorwaarden voldoen, waaronder een maximale aankoopprijs van 40.000 euro. De aanstaande afschaffing kan echter leiden tot verstoringen op de markt voor elektrische voertuigen, en dit op Belgisch niveau.

Een markt gevormd door de premielimiet

De limiet van 40.000 euro voor het verkrijgen van de premie had een structurerend effect op de Belgische markt voor elektrische auto’s. Fabrikanten en distributeurs hadden hun aanbod aangepast om modellen aan te bieden onder deze drempel, zodat deze voertuigen toegankelijker werden dankzij de subsidie. Hoewel deze premie specifiek Vlaams was, waren de prijzen van elektrische voertuigen in Wallonië en Brussel ook afgestemd op deze drempel van 40.000 euro om nationale coherentie te waarborgen en de toegang tot regionale premies te optimaliseren. Nu deze steun in Vlaanderen verdwijnt, zouden bepaalde modellen niet alleen in Vlaanderen, maar mogelijk ook in de andere regio’s duurder kunnen worden, wat een herziening van de aanbiedingen van de fabrikanten met zich mee zou kunnen brengen.

Gevolgen voor de autoprijzen

Het einde van de premie vanaf 23 november betekent dat Vlaamse kopers voortaan de volledige kosten van elektrische auto’s zullen moeten dragen, die vaak hoger liggen dan die van thermische modellen, ondanks hun lagere gebruikskosten. Deze verandering zou de toegankelijkheid van elektrische voertuigen kunnen beperken, met name in de meer economische segmenten, en de interesse in deze technologie in Vlaanderen kunnen temperen.

Fabrikanten zullen waarschijnlijk hun commerciële strategieën moeten aanpassen om concurrerend te blijven. Sommigen zouden kortingen kunnen aanbieden, aantrekkelijkere leasingaanbiedingen kunnen voorstellen, of de uitrusting kunnen verrijken om het prijsverschil te compenseren. Toch kan de prijsstelling van elektrische modellen in heel België worden beïnvloed, aangezien zonder de stimulans van een prijslimiet, de tarieven in alle regio’s zouden kunnen stijgen.

Milieu- en economische uitdagingen

Het afschaffen van deze premie zou ook de milieudoelstellingen van Vlaanderen kunnen ondermijnen en de overgang naar duurzame mobiliteit in België kunnen vertragen. Door de toegang tot elektrische voertuigen te vergemakkelijken, was de premie een hefboom om kopers te stimuleren tot milieuvriendelijkere keuzes. Het schrappen van de premie zou de adoptie van elektrische voertuigen kunnen vertragen, wat ook de nationale doelstellingen voor CO2-reductie zou kunnen beïnvloeden.

Wat is de toekomst voor de Belgische markt van elektrische auto’s?

Deze beslissing roept de vraag op naar de vraag naar elektrische voertuigen in afwezigheid van deze premie. Terwijl sommige Vlaamse kopers zouden kunnen kiezen voor thermische of hybride voertuigen, zouden anderen misschien bij hun keuze voor elektrisch blijven, in de verwachting van strengere Europese emissieregels. Desalniettemin dwingt de afschaffing van deze premie in Vlaanderen fabrikanten en consumenten om hun opties te herzien in een context waarin modellen die zijn aangepast aan premiedrempels minder concurrerend worden.

Uiteindelijk zou het einde van de premie in Vlaanderen wel eens een keerpunt kunnen zijn voor de markt van elektrische auto’s in België, waarbij fabrikanten gedwongen worden hun aanbod aan te passen en consumenten worden aangespoord om nieuwe strategieën te overwegen om toegang te krijgen tot duurzame mobiliteit.

Terug